Leta i den här bloggen

torsdag 4 november 2010

Lovikkavantar Riktiga Lovikkavantar


















Hemskapats Lovikkavantar är handstickade i 100 % äkta Lovikka Ull på strumpstickor storlek nr 5 tillsammans med en stödtråd i 100 % ull.

Vantarna väger ca 220 gram. Garnet kommer från ett litet ullspinneri i Sverige.
Garnet och det traditionella stickmönstret ger mycket täta och varma vantar.

Vanten har jag efter stickning tvättat för hand i såpa, ruggat, format och lagt plant på tork.

Jag tycker det doftar så gott av ull!

När vanten torkat har jag borstat (Ruggat) den såväl in som utvändigt med en ullkarda, dock inte på muddarna. Vantarna är täta och mjuka inuti från ruggningen som ger en skön och varm känsla!

Jag har avslutat med att för hand brodera med kråksparksstygn i ullgarn på muddarna och därefter fäst en fläta med tofs på mudden. Förr i tiden användes flätan till att hänga vantarna på tork.

Kostnad för att handsticka ett par äkta Lovikkavantar i storlek herr är ca 120-200 kr, allt beroende på garnets kvalité. "You get what you pay for", som min sambo brukar säga!

Arbetstiden för ett par vantar är ca 10-25 timmar, beroende på handlag.

Det finns mängder med billiga kopior av Lovikkavantar och dessa är ofta tunna, så tunna att man kan se fingrarna genom maskorna, och ibland fodras dessa med t.ex. fleece, en äkta Lovikkavante behöver inget foder. Dåliga kopior väger ca 120 gr, då man använt en mindre mängd garn och större stickor. Detta ger en gles vante som snart tappar formen, vilket i längden blir en dyr vante.

På min hemsida www.hemskapat.se finns riktiga rejäla Lovikkavantar , hur kan jag vara så billig frågar många som vet och kan se skillnad på riktiga Lovikkavantar och kopior? Jag har inga kostnader för butikshyra!

Välkommen in och kika på www.hemskapat.se


Inga kommentarer: