Leta i den här bloggen

söndag 24 oktober 2010

Blocka stickat


Nu har jag blockat alla provlapparna jag stickat på HV skolans stickkurs.

Jag vill få lapparna släta och raka i kanterna så jag kan sätta in dom i en pärm för framtida bruk!

Låt oss börja med varför du ska blocka det du stickat:

· Minska rynkor, släta till kanter för att underlätta montering

· Bli av med små variationer i längd eller bredd mellan två bitar som ska matcha

· Öppna stycket, så som spets, för att visa upp mönster.

· Slät yta av din stickning och gör maskorna jämnare

· Justera formen på det färdiga plagget eller omforma det efter tvätt.

Det finns många sätt att blocka stickning beroende på det objekt du blockar och vilket garn du använt. De vanligaste sätten är genom att spraya med vatten, ångande och väta.

Blötlägg ditt stickade plagg- Ha inte för bråttom utan se till att den blir ordentligt genomblöt - det tar ca 30 min, ofta ännu längre beroende på kvalitet. Under tiden förbereder du underlaget som plagget ska blockas på.

Du behöver en stor plan yta som är ren, t.ex. strykbrädan. Sträcka försiktigt den våta stickade plagget på strykbrädan för att få den bredd och längd som du önskar. Om du är nöjd med hur det ser ut, lämna plagget att torka helt.

Du kan dock behöva fästa plagget för att verkligen visa mönstret och få rätt storlek. Detta gäller särskilt i spetsstickning. Använda rostfria knappnålar och fäst det fuktiga plagget längs kanterna. Använd så många nålar som behövs för att hålla kanterna raka och jämna. Låt plagget torka helt innan du tar bort nålarna. Du har nu blockat ditt plagg!

Inga kommentarer: