Leta i den här bloggen

torsdag 26 november 2009

Lovikkavantar



Ett par äkta Lovikkavantar är stickade i Äkta Lovikka Ull på strumpstickor storlek nr 5, vilket ger en tät vante. Vanten har sedan tvättatsför hand i såpa, ruggats, formats och lagts plant på tork. När vanten torkat har man borstat (Ruggat) den såväl in som utvändigt, dock ej muddarna. Man har avslutat med brodyr i ullgarn på muddarna och sytt fast en fläta med tofs, förr användes flätan till att hänga vantarna på tork.

Kostnad för att sticka ett par äkta Lovikkavantar i storlek herr är ca 200: - totalt och arbetstid totalt ca 20-25 timmar, beroende på handlag.

Det finns mängder med billiga kopior av Lovikkavantar och dessa är ofta tunna, så tunna att man kan se fingrarna genom maskorna, och ibland fodras dessa med tex fleece, en äkta Lovikkavante behöver inte fodras,den är mjuk inuti från ruggningen som ger en skön och varm känsla!

Ett par äkta Lovikkavantar kostar runt 980: - i såväl Kiruna, Funäsdalen eller NK.

På min hemsida säljes äkta Lovikkavantar för 595: -, hur kan jag vara så billig frågar många som vet och kan se skillnad på äkta Lovikkavantar från kopior? Jo, jag har inga kostnader för butikshyra och mina låga priser gör att jag verkligen säljer mycket. Jag står för kvalitén i produkten!

Välkommen in och kika på www.hemskapat.se

Inga kommentarer: